پارچه ویسکوز چیست؟

پارچه ویسکوز چیست؟

پارچه ویسکوز که معمولا به نام ریون نیز شناخته می شود، نوعی از الیاف نیمه مصنوعی به حساب می آید که به پارچه تبدیل می گردد. نام این ماده از فرآیندی که برای تولید آن استفاده می شود، گرفته شده است که در مرحله اول، ریون یک مایع عسلی مانند و چسبناک است که در ادامه به شکل جامد در می آید. جزء اولیه ریون، خمیر چوب است، اما این عنصر آلی قبل از تبدیل شدن به یک پارچه پوشیدنی، مراحل تولید فراوانی را طی می کند. به خاطر اینگونه ویژگی ها، تعیین کردن اینکه ریون یک پارچه مصنوعی یا طبیعی است، مشکل می باشد. چون ماده اصلی آن ارگانیک است، اما فرآیندی که این ماده ارگانیک در معرض آن قرار می گیرد، به شدت پر تنش است که در نتیجه اساسا یک ماده مصنوعی به شمار می آید.

پارچه ویسکوز چگونه تولید می شود؟

دیگر انواع پارچه شبه ریون به سلولز عاری از لیگنین به عنوان ماده اولیه نیاز دارند، اما این نوع از پارچه را می توان همراه با سلولز خمیر چوب تولید نمود. این روش تولید ریون نسبت به دیگر روش های جایگزین، ارزان تر تمام می شود و ریون تولید شده با این فرآیند را می توان در مقیاس بزرگ نیز تولید نمود.

  1. استخراج سلولز: فرآیند تولید ریون با تولید نمودن سلولز خمیر چوب شروع می شود. برای تولید پارچه باکیفیت، سلولز استفاده شده باید حداقل ۹۰ درصد خالص باشد.
  2. تبدیل به سلولز قلیایی: سپس این سلولز در سود سوزآور (هیدروکسید سدیم) که نوعی فرآیند شیمیایی است، حل می شود و باعث می گردد تا سلولز به سلولز قلیایی تبدیل گردد. ناخالصی های سلولز در این فرآیند از بین می رود و سلولز را برای مرحله بعدی فرآیند تولیدی آماده می کند.
  3. پرس کردن: سپس سلولز قلیایی بین دو غلتک پرس می شود تا مایع اضافی موجود در آن از بین رود. این ورقه های پرس شده به ماده ای به نام white crumb (نوعی پودر سفید رنگ کاملا خرد شده)، تکه تکه و خرد می شوند.
  4. زمان دادن به خرده های چوب (جهت آماده شدن برای تهیه تخمیر سلولز) و گزنتاسیون (تبدیل سلولز قلیایی به گزنتات سلولز): پودر سفید رنگ خرد شده در اثر مواجه با اکسیژن خالص برای تهیه خمیر سلولز آماده می شود، سپس برای تبدیل شدن به یک ماده جدید به نام yellow crumb (نوعی پودر زرد رنگ کاملا خرده شده) در معرض دی سولفید کربن قرار می گیرد.
  5. رسیدن خمیر سلولز جهت تولید ویسکوز: پودر زرد رنگ خرد شده در ادامه حل می گردد و بعد از گذشت چند ساعت اجازه می دهد تا خمیر سلولز برای تولید ویسکوز رسیده شود.
  6. تصفیه کردن و اکسترود شدن: پس از اینکه خمیر رسیده شد، پودر زرد رنگ خرد شده، تصفیه و پالایش می گردد و هرگونه حباب گازی در آن از بین می رود. در ادامه ماده از طریق یک اسپینرت (نخ ریس) که دستگاهی با سوراخ های زیاد مانند دوش حمام است، اکسترود می شود.
  7. حمام اسیدی و اتمام کار: در نهایت ماده نهایی در حمامی از اسید سولفوریک غوطه ور می شود که منجر به تولید فیلامنت های ریون می گردد. این فیلامنت ها سپس ریسیده، کشیده و شسته می شوند تا پارچه ای که می تواند به شکل و اندازه مورد نظر در بیاید، تولید شود.

پارچه ویسکوز چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

پارچه ویسکوز یا ریون معمولا به عنوان جایگزینی برای پنبه مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه بسیاری از ویژگی ها را با پنبه به اشتراک می گذارد، اما در بعضی از حالت ها ممکن است تولید آن ارزان تر باشد. بیشتر مشتریان نمی توانند تفاوت بین ویسکوز و پنبه را بدون دست زدن به آن تشخیص دهند و چون این پارچه از مواد ارگانیک ساخته می شود، لذا بعضی از اوقات نسبت به پارچه های کاملا مصنوعی مانند پلی استر، برتر دیده می شود. این پارچه برای بیشتر کاربردهایی که از پنبه استفاده می شود، می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد. فرقی نمی کند که شما بخواهید سارافون، پیراهن یا شلوار تولید کنید، چون از ویسکوز برای گستره وسیعی از مواد مختلف لباس استفاده می شود و این پارچه ممکن است جهت تولید وسایل مورد نیاز خانه، مانند حوله، دستمال مخصوص تمیز کردن یا پارچه رومیزی مورد استفاده قرار گیرد.

پارچه ویسکوز یا پارچه ریون - صنعت نساجی, صنعت پارچه, تولید پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه
پارچه ویسکوز طرحدار

گاهی اوقات از ویسکوز در کاربردهای صنعتی نیز استفاده می شود. بعضی از صاحبان کسب و کار احساس می کنند که ریون نسبت به پنبه، گزینه ارزان تر و با دوام تری است. به عنوان مثال، امروزه ریون در بسیاری از انواع تایرها و کمربندهای اتومبیل جایگزین پنبه شده است. نوع ریونی که در این کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد، به شدت قوی تر و کشسان تر از نوعی ریونی است که برای لباس از آن استفاده می شود. علاوه بر این لازم است که به این نکته نیز اشاره شود که ریون اساسا به عنوان جایگزینی برای ابریشم توسعه پیدا کرده است. مشتریان با گذشت سال ها پذیرفته اند که ویسکوز  نمی تواند همه مزیت های کیفیت ابریشم را داشته باشد و اکنون سازندگان ریون عمدتا این ماده را به عنوان جایگزین پنبه تولید می نمایند. با این حال بعضی از شرکت ها هنوز ممکن است ویسکوز را به عنوان جایگزینی برای ابریشم تولید کنند، به همین دلیل دیدن روسری، شال و لباس خواب ساخته شده از این پارچه نرم و سبک معمولا متداول است.

برای خرید و فروش انواع پارچه به صورت عمده با ما در ارتباط باشید

اکبر حقی زهابی

تلفن سفارش: 09169558627       

واتساپ : 09930699356  

ایمیل :Akbar.z1351@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما