انواع پارچه کودری یا کدری

انواع پارچه کودری یا کدری (Viscose fabric) در زمره پارچه های نخی (cotton) هستند که به صورت تخت بافت تار و پودی با الیاف ویسکوز در عرض های مختلف به صورت ساده یا طرح دار توسط کارخانجات نساجی تولید می شوند.
انواع پارچه کودری نخی از پارچه های ارزان قیمت و پرمصرف به شمار می روند که خرید و فروش آن ها نیاز به دانستن اطلاعات کافی درباره انواع پارچه کدری و داشتن لیست قیمت آن ها دارد.

اصلی ترین خریداران عمده پارچه های کودری، کسبه عمده فروش پارچه، مغازه های پارچه فروشی به صورت متری و تولیدی های پوشاک به خصوص تولیدی های البسه زنانه هستند.

مصارف و ویژگی های پارچه کودری

  • اصلی ترین خصوصیات پارچه های کودری، نازکی، خنکی، راحتی بر تن و زیردست لطیف است به همین دلیل در مناطق گرم مثل اهواز، بوشهر، بندر عباس و غیره پر مصرف تر هستند.
  • به طور کلی، پارچه های نخی کودری از جمله پارچه های زنانه محسوب می شوند و در پوشاک زنانه از جمله لباس، شلوار، مانتو، تونیک، زیرسارافونی، چادر، روسری و غیره مصرف می شوند؛ البته در پوشاک مردانه به خصوص پیراهن نیز به کار می روند.
  • پارچه کودری از نظر فصلی از انواع پارچه های خنک تابستانی و بهاره به شمار می رود. پارچه های کودری بهترین پارچه مناسب برای مانتوی تابستانی و لباس و شلوار خانگی خانم ها در دو فصل اول سال هستند.
  • فروش پارچه کودری برای مانتو بسیار پر رونق است و هر ساله بر طرفداران مانتو های نخی کدری به خصوص برای فصل تابستان اضافه می شود.
  • ایده های جدید برای مدل لباس و مانتو با پارچه کدری نخی توسط مزون ها باعث شده که خانم ها در تمام سنین این نوع مانتو تابستانی را بپسندند و باعث رونق بازار خرید و فروش این پارچه شوند.

مصارف پارچه نخی

پارچه نخی کودری چگونه تولید می شود؟

پارچه های کودری در زبان عامه مردم به پارچه های نخی شهرت دارند. تولید پارچه نخی یا کودری با کیفیت مورد قبول به دلیل مشکل آبرفت نیاز به تخصص و دستگاه های پیشرفته دارد. این پارچه، هم در تار و هم در پود، صددرصد از الیاف ویسکوز، توسط بافندگی پارچه بافته و تولید می شود.
پس از بافت، واحد رنگرزی و چاپ پارچه، عملیات آهار زدن و سپس رنگ کردن پارچه نخی در رنگ های مختلف یا چاپ طرح و مدل های متنوع را انجام می دهد. به این مرحله از عملیات نساجی، فرآیند تکمیل گفته می شود.

اسامی کارخانه های نساجی تولیدکننده پارچه کودری در ایران کم نیست. اکثر کارخانجات پارچه های کدری در یزد و اصفهان واقع هستند که هر کدام این پارچه را با درجه ای از کیفیت تولید و عرضه می کنند.

مهم ترین مشخصات بهترین پارچه کودری و نخی درجه یک
  • نازک بودن در عین تراکم بافت استاندارد،
  • زیر دست لطیف،
  • کیفیت رنگ،
  • مقاومت در برابر شستشو،
  • حداقل آبرفت،
  • راحتی و خنک بودن.
  • همچنین دو بحث مهم در تولید و خرید پارچه کودری نخی، عرض و مدل آن است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

مدل پارچه کودری

از مهم ترین عوامل موفقیت برای فروش پارچه و پوشاک، رنگبندی و مدل پارچه است. مدل و طرح انواع پارچه کدری ویسکوز در دو نوع ساده و طرح دار است.

پارچه کودری ساده

پارچه نخی ساده بیش از ۶٠ رنگبندی دارد که در عرض های مختلف برای تولید لباس و مانتوی رنگی زنانه استفاده می شود. رنگ های تیره پارچه کدری بیشتر محبوب مشتری ها هستند و فروش بیشتری دارند، ولی رنگ های شاد پارچه نخی کدری نیز برای البسه تابستانه به ناگهان از فروش بالایی برخوردار می شوند.

پارچه کودری طرح دار

بازار خرید و فروش پارچه های کودری و نخی طرحدار به دلیل وجود مدل های مختلف بالا و پایین زیادی دارد. پارچه کدری نقش دار می تواند انواع طرح ها و مدل ها را داشته باشد که به صورت چاپ روی پارچه نقش می گیرد.

پارچه کوردی طرحدار
بهترین نوع چاپ پارچه های نخی کودری، راکتیو و دیجیتال نام دارد که بالاترین کیفیت چاپ پارچه است و در برابر انواع شستشوها درخشش و زیبایی خود را از دست نمی دهد.

طرح پارچه کودری گلدار از پرفروش ترین پارچه های نخی کدری محسوب می شوند و اکثر خانم ها ترجیح می دهند از پارچه کدری طرح دار برای مدل دوخت لباس، شلوار یا مانتو استفاده کنند.

پارچه های نخی کودری جدید با طرح های فانتزی، خال دار، ستاره ای، قلبی، زیگزاگ، حاشیه دار و غیره، بیشتر مورد توجه نسل جوان به خصوص دختران است و در شهرهای بزرگ، مدل گلدار آن ها پرفروش تر است.

لیست پارچه های نخی مرغوب مخصوص مانتو و شلوار چیست؟

شناخت نام های مشهور نمونه های مختلف انواع پارچه نخی و کودری می تواند کمکی برای خرید عمده هرچه بهتر مغازه داران پارچه فروشی، صاحبان کارگاه های تولیدی پوشاک، مزون ها و حتی خرید خرده مصرف کننده باشد.
اسامی انواع پارچه های نخی لباسی و مانتویی را با توجه به بازار فروش، میزان تقاضا و همچنین معروف بودن بین مشتریان و فروشنده ها می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

پارچه نخی ایرانی

از نام های معروف انواع پارچه نخی  و کودری جنس خوب می توان پارچه نخی ایرانی را نام برد که اکثرا توسط صنایع یزد و اصفهان به صورت ساده رنگی و انواع مدل های طرح دار تولید می شود.

متاسفانه باید گفت که در زمان رونق فروش پارچه های نخی متاسفانه تعداد اندکی از کارخانجات ایرانی بی دلیل رو به افزایش قیمت می آورند. البته تولیدکنندگانی که افزایش قیمت بی دلیل دارند، تیشه به ریشه خود می زنند که در دراز مدت متوجه آن می شوند و مصرف کننده بدون هیچ اعتراضی به پارچه های خارجی رو می آورد.

پارچه نخی خارجی

بهترین انواع پارچه نخی خارجی از جمله پارچه نخی چینی، ترک یا ترکیه، تایلندی و هندی در بازار زیاد خرید و فروش می شود. البته با اطمینان کامل می توان گفت که کیفیت بعضی از کارخانجات ایرانی از تمامی نمونه های خارجی بهتر است.
متاسفانه برای مدل تونیک پارچه نخی کودری، بیشتر از جدیدترین پارچه های نخی خارجی استفاده می شود و دلیل آن هم ارایه ندادن طرح های جذاب توسط کارخانجات ایرانی است.

پارچه نخی چهارخانه

مدل لباس و مدل مانتو با پارچه نخی چهارخونه و طرح راه راه محبوبیت و فروش زیادی به خصوص در فصل بهار دارد.

پارچه نخی چرکتاب

منظور از پارچه نخی چرکتاب، پارچه های نخی با رنگ یا زمینه تیره است که رنگ روشن نداشته باشد. پارچه های نخی با رنگ تیره، کثیفی را کمتر نشان می دهند به همین دلیل اصطلاحا به آن ها چرک تاب گفته می شود.

پارچه نخی گلدار

پارچه های کدری نخی گل گلی پرطرفدارترین طرح پارچه های کودری برای مدل مانتو و شلوار هستند. تولیدی های پوشاک به خوبی می دانند که این طرح گل دار برای انواع مدل لباس و مانتو با پارچه های نخی گلدار مناسب است که برای فصل تابستان و بهار فروش بسیار خوبی دارد. قیمت پارچه نخی گلدار را می توانید از روچی بازار استعلام کنید.

پارچه نخی خالدار

پارچه نخی خال دار یا طرح توپ توپی طرح جدیدی نیست، ولی در طول زمان همیشه طرفداران خاص و البته زیادی داشته است. پارچه کودری طرح ستاره، زیگزاگ و اشکال هندسی نیز مانند مدل خال خالی به این راحتی از گردونه مد خارج نمی شوند.

پارچه نخی رنگی

انواع پارچه های نخی ساده رنگی، بیش از ٧٠ رنگبندی دارند. البته پارچه کودری در رنگ هاى خاکستری، سبز، سفید، آبی نفتی، طوسی و مشکی از دیگر رنگ ها بیشتر خرید و فروش می شوند.

پارچه نخی عروسکی

پارچه نخی بچه گانه مدل عروسکی، پارچه مناسب برای البسه نوزاد و کودکان است که انواع طرح های کارتونی و شاد روی آن چاپ می شود. پارچه های کودری طرح عروسکی تقریبا در بازار تمامی شهرها از فروش بالایی برخوردار هستند.

پارچه نخی ضخیم با بافت فشرده

پارچه نخی با تراکم بافت بالا و فشرده از تقاضاهای اصلی مشتریان در بازار است. پارچه نخی ضخیم کاملا مشکل بدن نما بودن را بر طرف می کند و مناسب برای انواع مانتو و روسری است.

پارچه نخی خنک

پارچه نخی سبک و نازک که به پارچه نخی خنک و راحت هم شهرت دارد بالاترین مصرف را برای پوشاک تابستانی دارد. سبکی و نازکی از مهم ترین انتظاراتی است که از یک نمونه پارچه نخی جنس عالی می توان داشت.

پارچه نخی کتان

پارچه هایی که از الیاف پنبه یا کتان و کنف در بافت آن استفاده شده باشد، پارچه نخی کتان گویند. این نوع پارچه نخی به دلیل مشکل چروک پذیری و آبرفت، عمومیت کمتری دارد ولی در عین حال فوق العاده خنک و راحت است.

پارچه نخی کج راه

پارچه نخی با بافت کج راه و ژرسه به پارچه نخی کجراه شهرت دارد و معمولا از استحکام بافت بهتری برخوردار است.

پارچه نخی کشی

پارچه نخی کشی از نظر سمت کش آمدن در سه نوع عرض کش، طول کش و دو طرف کش است. اکثر پارچه های نخی کشی موجود در بازار در نوع عرض کش هستند که عمومیت و فروش بیشتری نیز دارند. این نوع پارچه نخی کودری کشی را با نام پارچه ویسکوز کش هم می شناسند.

پارچه نخی کیلویی

فروش پارچه های نخی به صورت کیلویی می تواند دلایلی از جمله کشی بودن به خصوص در طول، تکه بودن، طاقه پیچی نشدن، مشکل بافت و یا خرابی در چاپ و رنگ داشته باشد. خرید و فروش پارچه کیلویی به صورت عمده نیازمند تجربه است و ممکن است به خصوص برای مغازه داران با ضرر همراه باشد.

پارچه نخی مردانه

انواع پارچه نخی مردانه بیشتر مناسب برای پیراهن های مردانه هستند. این نوع پارچه ها معمولا تراکم بافت بیشتری نسبت به پارچه های نخی زنانه دارند و اکثرا به صورت ساده در رنگبندی های مختلف هستند.

پارچه نخی نرم و لطیف

دو واژه نرم و لطیف در معاملات فروش پارچه های نخی بسیار توسط مشتری ها و فروشندگان بازار به کار می رود به نحوی که تبدیل به صفتی از پارچه در دادوستدهای مختلف شده است. زیردست لطیف و نرم از کلیدهای اصلی موفقیت در تولید پارچه، و پوشاک وابسته به آن است.

پارچه نخی تابستانه

پارچه های نخی تابستانی یا بهاره و پاییزه از نظر فصل مصرف دسته بندی شده اند؛ برای مثال پارچه نخی تابستانه مربوط به پارچه های خنک و نازک تر و پارچه نخی بهاره و پاییزه از ضخامت بیشتری برخوردار است.

پارچه نخی با طرح جین

پارچه نخی جدید طرح لی یا پارچه لی نخی برای شلوار و مانتو مناسب، و مورد پسند قشر جوان است.

پارچه نخی بروجرد

پارچه نخی منسوجات بروجرد هم مانند پارچه تترون این شرکت بسیار مشهور است. نساجی بروجرد بی شک یکی از برندهای قدرتمند در حوزه پارچه و نساجی است.

بسیاری از مشتریان محتاط، فقط به دنبال خرید پارچه های کودری نخی نساجی بروجرد هستند. این پارچه نخی برای انواع چادر، مانتو، لباس، شلوار و روسری در مدل ساده و طرح دار توسط صنایع نساجی بروجرد تولید می شود.

برخی دیگر از کارخانه های تولید پارچه کودری نخی، شرکت هل، تارخ یزد، نگین، نیک بافت، امگا، رضوان، نقشینه یزد، ترنج، به بافت، یزدباف، الماس، نساجی اصفهان بافت و غیره هستند که از لحاظ کیفیت با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

پارچه نخی شانتون

پارچه شانتون با درصد بالای ۵٠ درصد نخ ویسکوز به پارچه نخی شانتون شناخته می شود که مصرف اصلی آن مانتو و شلوار است و معمولا صخامت و بافت فشرده ای دارد. اگر به دنبال پارچه نخی شیک و قشنگ هستید، ابتدا حتما در میان انواع پارچه های نخی شانتون، جستجو کنید. قیمت عمده پارچه نخی در مدل شانتون با توجه به طرح و ضخامت متفاوت است.

پارچه نخی شبیه اطلس، کرباس و متقال

این نوع پارچه های نخی، بافتی شبیه خام پارچه (متقال یا کرباس) دارند و یا به صورت اطلس هستند. اکثر استفاده این مدل برای مدل های جدید مانتو و یا خرجکار پوشاک طرح دار است.

پارچه نخی حاشیه دار

مدل پارچه کودری نخی حاشیه دار برای انواع مانتو های طرح حاشیه دار مناسب است. در نمونه های ایرانی یک طرف پارچه به صورت حاشیه ای چاپ می شود که البته در نمونه های خارجی شاهد برش در حاشیه پارچه نیز هستیم. پارچه های حاشیه دار معمولا عرض ١٣٠ و ١۵٠ سانتیمتر دارند و برای مانتوی حاشیه دار و لباس های طرح سنتی بهترین انتخاب هستند.

– پارچه نخی طرح سنتی

پارچه های نخی با طرح های ترمه، بته جقه، مدل آبرنگی و گل دارهای درهم بیشتر برای لباس های مجلسی خانم های میانسال و البسه و شلوار منزل استفاده می شود.

عرض پارچه های کودری

پارچه های نخی با توجه به نوع مصرف و مدل دوخت، دارای عرض های مختلفی هستند. کارخانجات نساجی پارچه های کودری را در سه عرض بافت و تولید می کنند:

پارچه کودری عرض ٩٠ سانتیمتر

از پرفروش ترین انواع پارچه کدری، پارچه های نخی عرض نود سانت هستند. این عرض بیشتر مناسب دوخت شلوار زنانه، لباس خانگی و لباس نوزاد است. در این عرض، مدل ساده و طرح دار در بازار خرید و فروش می شود که البته مدل طرح دار، به خصوص مدل گل دار آن،خواهان بیشتری داری دارد.

پارچه کودری عرض ١٣٠ سانتیمتر

پارچه های نخی در این عرض، مناسب توتیک، شلوار، زیر سارافونی، چادر و مانتو هستند. پارچه های کودری عرض صد و سی سانتیمتری نیز انواع رنگبندی های ساده و طرح های مختلف مدل دار و حاشیه دار دارند.

پارچه کودری عرض ١۵٠ سانتیمتر

پارچه نخی کدری عرض یک متر و نیم بعد از عرض ٩٠ سانت فروش بیشتری دارد و البته بهترین عرض برای دوخت مانتوی تابستانه و انواع پیراهن های زنانه و دخترانه است.

پارچه نخی عرض cm ١۵٠، بیشتر به صورت مدل دار توسط عمده فروشی های پارچه و مغازه های پارچه فروشی عرضه می شوند؛ البته رنگبندی ساده آن نیز توسط کارخانه های نساجی تولید می شود. برای مشاهده عکس پارچه کودری طرح دار مانتویی و لباسی به سایت روچی بازار مراجعه کنید.

طاقه پارچه کدری نخی

طاقه پارچه های نخی و کودری بیشتر به صورت رول و یک لا هستند. متراژ هر توپ پارچه نخی در نوع ایرانی ۴٠ یا ۵٠ متر، و در نوع نخی خارجی به صورت رول های ٢۵ و ۵٠ یاردی است.
برای آشنایی با اصطلاحات ضروری برای خرید و فروش پارچه به مطلب «اصطلاحات رایح در بازار پارچه» مراجعه کنید.

خرید پارچه کودری

برای خرید عمده پارچه کودری چه نکاتی را باید در نظر داشت؟ روش تشخیص پارچه نخی چیست؟ در مطلب «جنس نخی چیست؟» و «روشی برای تشخیص جنس نخ و پارچه» به طور کامل به ترفندهای فروشندگان و رازهای خرید این پارچه اشاره شده است.

در خرید هر کالا و محصولی به صورت عمده برای جلوگیری از ضررهای احتمالی باید تخصص کافی را از طریق تجربه یا آموزش به دست آورده باشیم.

برای خرید و فروش انواع پارچه به صورت عمده با ما در ارتباط باشید

اکبر حقی زهابی

تلفن سفارش: 09169558627       

واتساپ : 09930699356  

ایمیل :Akbar.z1351@gmail.com