پارچه مخمل کبریتی

پارچه مخمل کبریتیچه نوع پارچه ای است؟

پارچه مخمل کبریتی پارچه ای برجسته و بادوام است که تولید کنندگان منسوجات می توانند آن را با انواع مختلف مواد اولیه تولید کنند. شهرت این پارچه به دلیل الگوی برجسته منحصر به فردش است که تولید کنندگان منسوجات می توانند آن را در عرض های مختلفی تولید نمایند.
هر چند پارچه مخمل کبریتی معمولا با پنبه ساخته می شود، اما می توان از مخلوط پلی استر و پنبه، و یا حتی پلی استر کامل نیز برای ساخت آنها استفاده کرد. البته گاهی اوقات تولید کنندگان منسوجات برای ساخت پارچه مخمل کبریتی از پشم هم استفاده می کنند، اما برجستگی های روی پارچه مخمل کبریتی پشمی به اندازه برجستگی های روی سایر انواع پارچه مخمل کبریتی (ساخته شده با مواد اولیه دیگر) نیست. تولید کنندگان معمولا پارچه مخمل کبریتی را با رنگ های مختلف رنگ می کنند؛ نوع خاصی از رنگرزی پارچه مخمل کبریتی باعث رنگ پریدگی غیر یکنواخت این پارچه می شود که ظاهر خوشایند و زیبایی به این پارچه می بخشد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پارچه مخمل کبریتیچه نوع پارچه ای است؟

مشخصات فنی پارچه مخمل کبریتی

پارچه مخمل کبریتی با سه نوع نخ جداگانه بافته می شود. دو نخ اولیه، بافت ساده یا جناغی ایجاد می کنند و نخ سوم برای پر کردن بافت به صورت جهت دار مورد استفاده قرار می گیرد؛ در ضمن این نخ باعث ایجاد پیوستگی هایی می شود که از روی حداقل چهار نخ تار عبور می کنند.
تولید کنندگان منسوجات سپس با استفاده از تیغه هایی این نخ های پیوسته را بریده و همین باعث می شود تا برجستگی های پرزدار پارچه بر روی سطح بافت آن ظاهر شوند. برجستگی های نخ پرزدار (انباشته شده) روی پارچه مخمل کبریتی به راه راه معروف هستند.

عرض این طرح های راه راه به میزان قابل توجهی متفاوت است. «تعداد راه راه» یک پارچه مخمل کبریتی براساس تعداد خطوط راه راه موجود در یک اینچ پارچه تعیین می شود؛ تعداد راه راه یک پارچه مخمل کبریتی استاندارد حدود ۱۱ تا ۱۲ است.
هر چه تعداد راه راه کمتر باشد، طرح های راه راه پارچه مخمل کبریتی ضخیم تر هستند و هر چه این تعداد بیشتر باشد، این طرح ها نازک تر و به هم چسبیده تر خواهند بود.

تاریخچه پارچه مخمل کبریتی

مورخان بر این باورند که پارچه مخمل کبریتی از پارچه ای مصری به نام متقال (fustian) سرچشمه گرفته که در سال ۲۰۰ میلادی ساخته می شده است. پارچه متقال نیز مانند پارچه مخمل کبریتی دارای برجستگی هایی است؛ اما این نوع پارچه بسیار زبر بوده، و دقت و ظرافت بافت آن هرگز به اندازه پارچه های مخمل کبریتی جدید نیست.
تولید کنندگان منسوجات در قرن هجدهم در انگلستان پارچه های مخمل کبریتی جدید را تولید کردند. ریشه نام این پارچه همچنان مورد بحث است، اما حداقل بسیار بعید به نظر می رسد که نظریه واج ریشه شناسانه (که در ادامه مورد بحث قرار می گیرد) در مورد ریشه نام این پارچه که بسیار رایج است صحیح باشد: برخی از منابع تاریخی استناد کرده اند که کلمه « corduroy (به معنی مخمل کبریتی)» از واژه فرانسوی corde du roi (به معنی ریسمان پادشاه) آمده است که درباریان و اشراف فرانسه معمولاً از این پارچه استفاده می کرده اند؛ اما هیچگونه اطلاعات تاریخی که از این نظریه پشتیبانی کند وجود ندارد.

پارچه مخمل کبریتی در قرن بیستم

پارچه مخمل کبریتی در طول جنگ جهانی اول دوباره محبوبیت خود را به دست آورد و در مدت کوتاهی به پارچه اصلی لباس فرم پیاده نظام ارتش و لباس دوران مدرسه تبدیل شد. این پارچه قبل از آنکه در دهه ۱۹۵۰ از مد بیافتد، در طول نیمه اول قرن بیستم از محبوبیت نسبتاً خوبی برخوردار بود.
در طول دهه ۱۹۷۰، پارچه مخمل کبریتی به صورتی گسترده دوباره در فرهنگ غربی احیا شد و گروه هایی مانند Grateful Dead دوباره این بافت را در سراسر ایالات متحده محبوب کردند. پارچه مخمل کبریتی گاهی اوقات سمبل بازگشت به فرهنگ طبقه کارگر قرن بیستم محسوب می شود و گاهی اوقات فقط به چشم یک پارچه «عالی» که دارای رنگ ها و بافت های منحصر به فرد است به آن نگاه می شود؛ به هر حال در هر صورت پارچه مخمل کبریتی توانست به سرعت به پارچه معرف قرن بیستم تبدیل گردد.

برای خرید و فروش انواع پارچه به صورت عمده با ما در ارتباط باشید

اکبر حقی زهابی

تلفن سفارش:

09930699356

09169558627

تلگرام: @parchehferosh

ایمیل :Akbar.z135161@gmail.com

واتساپ:09169558627

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما