پارچه فاستونی

پارچه فاستونی

پارچه فاستونی یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین پارچه‌های موجود در بازار است که در صنعت پوشاک مخصوصا تهیه کت‌وشلوار مردانه حرف اول را می‌زند. اگر دوست دارید بدانید این پارچه خوش‌دوخت از کجا آمده است و چرا این همه طرفدار دارد، این مطلب را از دست ندهید.

برای خرید انواع پارچه های ایرانی و خارجی می توانید با ما در ارتباط باشد.

تلفن سفارش: واتشاپ 09169558627  واتساپ : 09930699356 تلگرام: @parchehdozan

ایمیل :Akbar.z1351@gmail.com

https://parchedozan.ir/wp-admin/post-new.php

فاستونی در انگلیسی ورستد وول (Worsted wool) نامیده می‌شود. نام این پارچه را از نام دهکده کوچک ورستد در شهرستان نورفولک انگلستان گرفته‌اند. این دهکده در قرن دوازدهم مرکز پارچه‌بافی پشمی در انگلستان بوده است. آنها پارچه فاستونی را از نخ پشمی با کیفیت بسیار بالا می‌بافتند.

در قرون وسطا، با ورود نژادهای جدید گوسفند به انگلستان، روش‌های معمول دامداری و کشاورزی دچار تغییر و تحولات زیادی شدند. این گوسفندان در مراتعی محصور پرورش می‌یافتند که چمن‌های بلند و مرغوب داشت و به‌همین‌دلیل پشمی که از آنها حاصل می‌شد بسیار باکیفیت بود. پشم این گوسفندان رشته‌هایی بلند (رشته یا لیف اصطلاحی در نساجی است که به یک دسته یا خوشه از الیاف پشمی گفته می‌شود) داشت، درحالی‌که نژادهای قدیمی‌تر گوسفند که آزادانه همه‌جا ول می‌گشتند و از هر نوع علف تغذیه می‌کردند، پشم‌هایی با رشته‌های کوتاه تولید می‌کردند.

در همین زمان، تعداد زیادی از بافندگان فلاندرزی که به انگلستان مهاجرت کرده بودند، ساکن نورفولک شدند. طولی نکشید که بافندگی مشخصه اصلی ناحیه ورستد شد. به‌این‌ترتیب، پارچه تولیدشده در این دهکده ورستد یا فاستونی نام گرفت و به‌سرعت محبوبیت یافت.

بالاخره فاستونی همان پشمی است یا نه؟

بالاخره فاستونی همان پشمی است یا نه؟

شاید فکر کنید که اگر فاستونی همان پارچه پشمی است، پس چرا به آن فاستونی می‌گویند؟ آیا واقعا دو کلمه داریم که هر دو به‌معنای پارچه پشمی هستند؟

پاسخ منفی است. پارچه فاستونی با پارچه پشمی تفاوت دارد. در واقع هر دو از الیاف پشم تهیه می‌شوند، اما تفاوتشان در این است که:

  • فاستونی محکم‌تر، ظریف‌تر و نرم‌تر است. برای درک آن، یک کت‌وشلوار خوب و شیک را تصور کنید.
  • پارچه پشمی کرکی‌تر و زبرتر است. برای درک آن کافی است یک ژاکت یا بلوز بافتنی را به ذهنتان بیاورید.

پارچه فاستونی ظریف‌تر اما محکم‌تر است، بنابراین بهتر می‌تواند شما را دربرابر باد و باران محافظت کند. درحالی‌که پارچه پشمی کرکی است و منافذ آن زیاد است، به‌همین‌دلیل هوا را در خود نگه می‌دارد و به‌نوعی عایق تبدیل می‌شود که شما را در برابر سرما حفظ می‌کند.

تفاوت بعدی در دوام آنهاست. پارچه فاستونی بسیار مقاوم‌تر و بادوام‌تر از پارچه پشمی است. همچنین، فاستونی تا مدت‌های طولانی شکل طبیعی‌اش را حفظ می‌کند. به‌همین‌دلیل است که پارچه کت‌وشلوار را از فاستونی درست می‌کنند، زیرا چروک نمی‌شود، جای آرنج یا زانو روی آن نمی‌ماند و خط اتوی آن از بین نمی‌رود. بنابراین برای محیط‌کار، جلسات طولانی و نظایر آنها که باید مدتی طولانی بنشینید، مناسب است.

این در حالی است که پارچه پشمی راحت شکل آرنج‌تان را به خودش می‌گیرد یا چروک می‌شود. اگر شلوار از پارچه پشمی بپوشید می‌بینید که با یک بار نشستن به‌راحتی زانو می‌اندازد.

پارچه فاستونی را چطور تهیه می‌کنند؟

نکته اصلی درباره بافت پارچه فاستونی این است که از الیاف پشمی راست و موازی بافته می‌شود و فاصله کمی بین آنها وجود دارد. اگر تا حالا گوسفندی را از نزدیک دیده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که به پشم‌های آنها هرچیزی می‌توان گفت جز راست و صاف! بنابراین چطور این رشته‌های پیچ‌درپیچ و فِردار به پارچه‌ای تبدیل می‌شوند که همه الیاف در آن راست است؟

قبل از هر چیز باید بدانید که یک دسته از پشم، هم الیاف کوتاه دارد و هم الیاف بلند. برای اینکه همه رشته‌های کوتاه هم‌تراز با رشته‌های بلند شوند تا یک رشته بلند یکپارچه ایجاد شود، ابتدا باید پشم‌ها به اصطلاح «زده شوند». زدن پشم فرایندی مکانیکی است که به بازکردن و ترکیب الیاف کمک می‌کند. درست مانند این است که با برس‌های محکم، همزمان آنها را در چند جهت شانه بزنید. در قدیم این کار را با استفاده از ماشین خارزنی که در آن از گیاهی خارمانند استفاده می‌شد انجام می‌دادند.

بعد از زدن پشم، آن را شانه می‌کردند تا تمام رشته‌های بسیار کوتاه جدا شوند. سپس این الیاف را از دستگاهی عبور می‌دادند که رشته‌ها را چندلا می‌کرد و می‌کشید. با این کار الیاف به شکل موازی تراز می‌شدند. در نهایت دسته‌ای از رشته‌های بدون پیچ‌خوردگی ایجاد می‌شد که به آنها سیلوِر یا الیاف تابیده‌نشده می‌گفتند.

در مرحله آخر، این رشته‌ها را به‌شکل نخ می‌ریسیدند و به هم می‌بافتند تا پارچه درست شود.

برای خرید و فروش انواع پارچه به صورت عمده با ما در ارتباط باشید

اکبر حقی زهابی

تلفن سفارش:

واتشاپ 09169558627

واتساپ : 09930699356

تلگرام: @parchehdozan

ایمیل :Akbar.z1351@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما