پارچه سوییت

پارچه سوییت (suede) پارچه‌ای نازک حاصل از مرحله پایانی پرداخت چرم است (که معمولا بعنوان سوییت چرم شناخته می‌شود). سوییت به آخرین لایه چرم می‌گویند که پارچه‌ای نرم و شبیه به لیف است. این پارچه انواع مختلفی دارد.

واژه سوییت از عبارت فرانسوی «gants de Suede» به معنای دستکش‌های سوئدی گرفته شده است که اشاره به نوع خاصی از دستکش‌های بسیار نرم و لطیف که از سوئد وارد می‌شدند دارد. در این مطلب به طور کامل، به بررسی ویژگی و انواع پارچه سوییت و راهنمای خرید آن میپردازیم …

 

 

آشنایی کامل با پارچه سوییت

تاریخچه پارچه سوییت

تاریخچه پارچه سوییت

سوییت سطح داخلی پوست حیوانات است که از طرف زیرین چرم قابل مشاهده است. چرم ماده‌ای است که از پرداخت پوست حیوانات بدست می‌آید. استفاده از پوست حیوان در ساخت انواع پوشاک و لوازم خانگی تقریبا به دوره پارینه سنگی بر‌می‌گردد.

بنابراین چرم تاریخچه و فرهنگی کهن دارد. در جریان انقلاب صنعتی و همزمان با در دسترس قرار گرفتن مواد شیمیایی موسوم به تانن و استفاده آنها در صنعت چرم‌سازی، تحولی بنیادی در استفاده از چرم صورت گرفت. در قرن بیستم، پارچه سوییت بیش از پیش در صنعت مد مورد استقبال قرار گرفت و به دلیل ظرافت و ماهیت مجللی که داشت به عنوان نمادی برای شأن و منزلت افراد بود.

 

 

روند ساخت و تهیه پارچه سوییت

پارچه سوییت با استفاده از دو روش ساخت و تهیه می شود:

خرید پارچه آنلاین
  1. در روش اول ساخت پارچه سوییت، تولید کنندگان یا طراحان این پارچه فقط با وارونه کردن چرم از لایه نرمی که در زیر آن قرار دارد استفاده می کنند و در این صورت سوییت در سطح خارجی نمایان می شود. این روش تولید پارچه سوییت در نهایت باعث می شود که محصول ضخیم و کلفت به نظر برسد. به همین منظور تولید کنندگان بیشتر از روش دوم ساخت این پارچه استفاده می کنند.
  2. در روش دوم ساخت پارچه سوییت، تولید کنندگان از چرم های پوسته شده و یا ترک خورده استفاده می کنند. این چرم ها معمولا سطح صاف و براقشان از بین رفته است و در نتیجه، سطح کرکی زیرین چرم نمایان می شود که همان پارچه سوییت است. این روش کاربردی ترین و بهترین روش برای تولید و تهیه پارچه سوییت شناخته می شود. همچنین این روش از تهیه پارچه سوییت در نهایت منجر می شود که پارچه ای با لطفات و انعطاف بیشتر حاصل شود.

پارچه یا همان چرم سوییت را می توان با استفاده از پوست بیشتر حیوانات تولید کرد. اعم از حیواناتی مانند بره، بز، خوک، گوساله، گاو و مانند این موارد. این ها حیواناتی هستند که معمولا و در بیشتر موارد از پوستشان برای ساخت و تولید پارچه و یا چرم سوییت استفاده می شود.

گرچه نوع پوست تاثیر بسیاری روی لایه انتهایی سوییت دارد. زمانی که تولید کنندگان از پوست های ضخیم تر حیوانات و به عبارتی، از پوست های حیوانات مسن تر استفاده کنند، الیاف پارچه سوییت زبرتر و زمخت تر می شود یا مثلا پرز بیشتری دارد. اما در برابر، اگر تولید کنندگان سوییت از پوست های لطیف تر استفاده کرده و همچنین از پوست های حیوانات جوان تر استفاده کنند، این پارچه یک پارچه سبک و بسیار لطیف می شود. در نتیجه، در انتخاب سوییت باید به این موارد نیز توجه کرد.

 

 

کاربردهای پارچه سوییت

از آنجایی که سوییت طبیعی دوام و مقاومت لازم را برای استفاده در روکش مبلمان و پرده ندارد، برای دکوراسیون و نظایر آن چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. سبکی و لطافت ذاتی سوییت سبب می‌شود بتوانیم از آن برای تهیه پوشاک، بدلیجات، کیف، کیف پول، کفش، کلاه، کت و جلیقه و نظایر آنها استفاده کنیم. همچنین از این پارچه می‌توان به عنوان آستر و تودوزی برای محکم‌تر کردن محصولات چرمی استفاده کرد و تقریبا در این موارد بی‌رقیب است.

 

انواع پارچه سوییت

پارچه سوییت دو نوع دارد: طبیعی و مصنوعی. نوع طبیعی آن بر اساس نوع حیوانی که از آن به دست می‌آید دسته‌بندی می‌شود.

 

انواع پارچه سوییت طبیعی

  • سوییت حاصل از چرم گوسفند: غالبا سوییت‌های حاصل از پوست بره‌های جوان (که نرم‌تر و سبک‌تر از انواع تهیه شده از گوسفند مسن است) انعطاف‌پذیر هستند و بافت صافی دارند. این نوع سوییت که دارای پرز‌های مخملی است، سبک‌ترین و ظریف‌ترین نوع سوییت است که به طور گسترده‌ای در دسترس است. اگرچه، همان طور که بیان شد پارچه سوییت ضدآب نیست، سوییت حاصل از پوست گوسفند در برابر نفوذ سرما، باد و رطوبت به خصوص در ماه‌های سرد سال بسیار مقاوم و نفوذناپذیر است.
  • سوییت حاصل از چرم خوک: این نوع سوییت به دلیل داشتن بافت شق و زمخت به اندازه سوییت گوسفندی مورد توجه نیست. با این حال باز هم از آن برای تولید پارچه سوییت استفاده می‌شود که دارای سطحی با پرزهای نرم و کوتاه‌تر در مقایسه با سایر انواع آن است. اما در میان انواع سوییت، دارای دوام و عمر بیشتری است.
  • سوییت حاصل از چرم گاو: همانند چرم حاصل از پوست گوسفند، پارچه سوییت حاصل از چرم گوساله معمولا مرغوب‌تر و نرم‌تر از پارچه حاصل از چرم گاوهای بالغ است. تولید سوییت با پرزهای خشن همانند انواع دیگر که لطیف نیستند، چندان محبوبیت ندارد. اما اگر به دنبال پارچه چرم و یا سوییت مقاوم و بادوام هستید گزینه مناسبی است.

 

انواع پارچه سوییت مصنوعی

  • سوییتیت (suedette)
  • میکرو سوییت
  • سوییت نرم

 

البته نوع دیگری از پارچه سوییت وجود دارد که اصل نیست و به آن سوییت فاکس می‌گویند. البته بسیاری از مردم، سوییت فاکس را به نوع اصل سوییت ترجیح می‌دهند. استفاده از سوییت فاکس مزایای متعددی نسبت به چرم واقعی دارد.

 

سوییت فاکس معمولا دارای خاصیت آب‌گریزی است.

 

سوییت فاکس نوعی جایگزینِ دوست‌دار حیوانات است و دارای سطحی یک‌دست‌تر، صاف‌تر و فاقد معایبی از قبیل ساییده شدن و مات شدن است. در مقایسه با سوییت اصل راحت‌تر تمیز می‌شود،  زیرا سوییت اصل به آب و رطوبت حساس است. ولی سوییت فاکس معمولا دارای خاصیت آب‌گریزی است.

بنابراین در مقابل نفوذ آب ایمن است و به راحتی تمیز می‌شود. بد نیست بدانید که به علت بافت همبندی سوییت فاکس، این پارچه به راحتی لک نمی‌شود و نیازی به شستن مکرر ندارد. گذشته از اینها به طور قابل ملاحظه‌ای ارزانتر است.

برای خرید و فروش انواع پارچه به صورت عمده با ما در ارتباط باشید.

اکبر حقی زهابی

تلفن های سفارش:

۰۹۱۶۹۵۵۸۶۲۷

۰۹۹۳۰۶۹۹۳۵۶

ایمیل:Akbar.z1351@gmail.com

کانال تلگرام :parchehdoozan@

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما