پارچه تترون

پارچه تترون چیست؟

پارچه تترون نیز مانند بسیارى از پارچه ها بعد از طى فرآیند ریسندگى و بافندگى از سالن بافت روانه رنگرزى مى شود و در آنجا به روش هاى گوناگون مورد تکمیل و طاقه پیچى قرار مى گیرد. این پارچه در حال حاضر با بیش از ١۵٠ رنگ متنوع مورد تکمیل قرار مى گیرد که معمولا کارخانجات برند بین ۴٠ تا ٩٠ رنگ آن را در کالیته خود دارند.
متراژ استاندارد طاقه هاى این پارچه پر کاربرد در تمامى عرض ها چهل متر مى باشد.

مصارف و کاربردهای پارچه تترون

مصارف پارچه تترون در حدی می باشد که در تمام کل طول سال از بازار گرمى برخوردار است.
مصرف در دوخت پیراهن، مقنعه، ملحفه، چادر، یونیفرم ارگان ها، خرج کار پوشاک، عروسک سازى، لباس نوزاد، رو تختى و … از عمومى ترین مصارف این نوع پارچه می باشد.

دلیل مصرف بالای پارچه تترون

مشخصات خوب از یک پارچه، که عمومیت پیدا کرده و در جامعه برای هر شخصى قابل فهم است ، ظرافت ،لطافت و سادگی مى باشد.
بحث بعدی که به خصوص برای تولید کنندگان پوشاک و مصرف کنندگان مهم است مبحث قیمت است. در کل پارچه هاى ساده و بدون طرح چون اسیر تغییر مد و سلیقه روز جامعه نیستند همیشه خواهان دارند و شاید برای آنها حتی تاریخ انقضایی هم نباشد! این پارچه نیز به خاطر سادگی، تنوع رنگ، قیمت بسیار مناسب و زیر دست لطیفی که دارد تا این اندازه مورد تقاضا قرار گرفته است.

البته از ویژگی هایی مثل ضد حساسیت و خنک بودن آن به خصوص در گرما نباید غافل بود!

انواع پارچه های تترون

پارچه تترون پیراهنى

تا به حال اصطلاح پارچه تترون پیراهنى را شنیده اید؟ شاید برایتان سوال است که این پارچه چه نوعى از تترون است؟
این پارچه بى شک پر مصرف و پر فروش ترین نوع است که داراى عرض ١۵٠ سانتى می باشد و در رنگ هاى گوناگون در دسترس است.
براى دوخت پیراهن باید از پارچه تترون با گرماژ بالا مثلا ١٨٠ و ١٩٠ گرم استفاده کرد تا تراکم بافت پارچه از بدن نما بودن پارچه جلوگیری کند.

پارچه تترون مقنعه ای

برای دوخت هر البسه ای باید از پارچه ای با عرض خاصی استفاده کرد تا ضایعات پارچه به حداقل خود برسد. برای مثال با توجه به الگوی دوخت پیراهن مناسب ترین عرض همان عرض یک متر و نیم می باشد ولی برای مقنعه چه عرضی بهتر است؟!
در تولید مقنعه از دیر باز تترون با عرض ٩٠ بهترین گزینه بود اما بدون تعارف به خاطر کوتاه تر شدن طول مقنعه در چند سال اخیر، دوزنده ها از عرض های ١۵٠ و ١٨٠ نیز برای تولید مقنعه های کوتاه تر استفاده می کنند.

پارچه تترون با عرض ٢ و ٣ متر

این دو عرض از پارچه نیز با توجه به الگوی دوخت هایی مثل چادر، روپوش، البسه نوزاد و … کاربرد های خاص خود را دارند. در فصل جشن تکلیف مدارس برای دوخت چادر جشن تکلیف دختران اکثر تولیدی ها از پارچه تترون سه متری و عرض دو متر سفید رنگ بهره می برند.
از پارچه تترون سه متری که به تترون ملافه ای شهرت پیدا کرده به عنوان ملحفه، رو مبلی و یا رو تختی استفاده های زیادی می شود.

پارچه تترون با عرض ٢ و ٣ متر

پارچه تترون بیمارستانی

شاید بیمارستان ها و مراکز درمانی بزرگترین مجموعه مصرف کننده از این پارچه هستند. لباس فرم بیمار و روپوش های پزشکی و پرستاری اغلب از این پارچه می باشد که به همین دلیل این مراکز خرید های عمده و متراژ بالایی از ان را انجام می دهند.

پارچه های بیمارستانی اغلب در معرض شستشوی مدارم هستند پس باید تترون بیمارستانی از ویژگی خاصی برخوردار باشد تا در برابر شستشو با انواع مواد ضد عفونی کننده مقاومت کند.
پارچه تترون بیمارستانی باید در عین سبک بودن، بدن نما نباشد و به صورتی رنگرزی شود که مدت زیادی رنگ ثابت و بدون تغییری داشته باشد.
لازم به ذکر است که برای مراکز درمانی اغلب از تترون با گرماژ ١۵٠، ١۶٠، ١٧٠ و ١٧۵ گرم بهره می برند.
بیمارستان ها که اغلب از تترون با رنگ آبی و صورتی و سفید استفاده می کنند خواهان تترون ضد آب ژاولی هستند!

 

 

منظور از ضد آب ژاول بودن چیست؟

پارچه به صورت های مختلف مورد تکمیل و رنگرزی قرار می گیرد که نوع راکتیو آن باعث می شود پارچه دارای رنگ یکنواخت و ثابتی باشد و در اثر شستشو با مواد شوینده دچار تغییر کیفیتدر رنگ نشود.
ضد اب ژاولی بودن یک صفت درباره رنگ پارجه است و منظور این است که پارچه در برابر شستشو با اب ژاول کیفیت خود را از دست نمی دهد.
بحث رنگرزی در مورد پارچه های ساده بسیار مهم است به طوری که بر بیش از ٧٠ درصد کیفیت پارچه، گواهی می دهد.

 

انواع دیگر از پارچه تترون

  • پارچه های تترون کشی که در طبق فرآیندی در بافت به صورت کشی تولید می شوند.
  • تترون طرحدار که معمولا با عرض های نود و صد و پنجاه سانتی می باشد و اغلب دارای طرح های چهار خانه و راه راه است. لازم به ذکر است که پارچه های تترون طرح دار به پارچه های نخ رنگی یا پچازی نیز شهرت دارند و در دوخت و خرجکار البسه کاربرد زیادی دارند.
  • پارچه تترون چاپ دار که طرح های مختلفی را بر روی آن چاپ می زنند.

 

پارچه تترون خارجی

متاسفانه با این که کشورمان در تامین و تولید پارچه های تترون با کیفیت خود کفا است اما باز در بازار شاهد وجود پارچه تترون خارجی هستیم.

پارچه تترون ژاپنی معروف ترین تترون خارجی در بازار است که در بیش از ۵٠ رنگ واردات آن انجام می گیرد. مشهور ترین پارچه تترون ژاپنی موجود در بازار با باند یورو تکس euro tex می باشد و از دیگر برند های مشهور پارچه تترون خارجی می توان به تی تی آی tti تایلند ( ساده و فلورا و آکسفورد ) و آلا تکس ala tex اشاره کرد. تترون عرض نود چینی نیز در اکثر بازار شهر های بزرگ خرید و فروش می شود.

منصفانه بررسی کنیم کیفیت پارچه تترون ژاپنی و تایلندی در ظرافت بافت و هم رنگی طاقه ها از نمونه ایرانی برتر است اما به دور از شعار، وظیفه ما هست که با خرید منسوجات ایرانی باعث حمایت کارخانجات نساجی شویم تا آنها نیز به این حد کیفیت دست پیدا کنند.
تترون های خارجی به خاطر قیمت بالایی که دارد زیاد مورد مصرف نیست و بیشتر برای پیراهن های تکی یا یونیفرم آژانس های هواپیمایی و لباس فرم شرکت هایی با بودجه بالا کاربرد دارد.

 

بهترین کارخانه های تولید کننده پارچه تترون

در هر حوزه اقتصادی و تولیدی کارخانجات زیادی فعال هستند که بعضی از آنها به خاطر عواملی مختلفی از جمله مدیریت قوی و تولید محصول با کیفیت تبدیل به یک برند می شوند و نام انها بر سر زبان ها می افتد.
با احترام به تمامی کارخانجات تولید کننده این پارچه با توجه به تحولات بازار و مورد علاقه بودن اکثریت مشتری ها به خرید از برند های موجود، به معرفی تعدادی از این واحد های نساجی می پردازیم.

کارخانجات نساجى بروجرد، درنا، پارس، سهند، عمید، کاشان، ایران تترون، پلاریس، فلاحتى، زیبا بافت، پلوتون اصفهان، پردیس، تک، نگین، ونوس، گلچهر، شایسته، عالیات، فرند، امید، بهارجین، زرین تکس، آذین، ثمین، گلدن لایف، سیب، ونوس طلایى، سپیدار و … از بهترین برند هاى تولید کننده پارچه تترون هستند.

 

مشکلات خرید پارچه تترون

یکی از آفت های اقتصاد وجود واسطه های زیاد میان تولید کننده و مصرف کننده است که در پی آن یک تورم کاذب ایجاد می شود و همین امر علت کاهش قدرت خرید مردم و در پی ان کاهش فروش کارخانجات است.
در حوزه پارچه نیز متاسفانه دست به دست شدن های زیاد باعث مشکلاتی شده و شاهد اختلاف قیمت شدید در بازار شهر های مختلف هستیم.

هزینه های جابه جایی و وجود واسطه های زیاد که هر کدام بر قیمت واقعی پارچه، درصدی را اضافه می کنند باعث شده که مشتری ها گران تر خرید کنند.
همه ما می دانیم که با وجود پوشاک قاچاق و چینی باید حمایت ویژه ای از تولیدی های پوشاک شود که متاسفانه در این روند بیشتر از همه تولیدی ها در حال ضرر کردن هستند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما