انواع پارچه ( کتان چیست

انواع پارچه ( کتان چیست ؟ )ارسال دیدگاه

پارچه کتان پارچه ای است که از الیاف گیاه کتان Linum usitatissimum ساخته شده است. تولید کتان کار بسیار دشواری است، اما لباسهای ساخته شده از کتان در آب وهوای گرم، خنکی و طراوت زیادی دارند.

  محصولات زیادی از کتان ساخته می­شود: بطور مثال پیش بند، کیف، حوله ( حوله های شنا، حمام، ساحل، بدن و شستشو)، دستمال سفره،ملافه ،رومیزی، طناب، پوشش صندلی، لباسهای زنانه و مردانه.    کلمه کتان ریشه در غرب آلمان  دارد و هم ریشه نام لاتین برای گیاه کتان  linum  ونام یونانی λινόν inon  است. تاریخچه این کلمه، تعدادی از اصطلاح های انگلیسی دیگر را نیز ایجاد کرده است، بطور مثال Line  یا خط،  بخاطر استفاده ازنخ کتان برای تعیین خط مستقیم (نامگذاری شده است).

  منسوجات به سبک بافت کتان، حتی وقتی از پنبه، کنف و دیگر الیافهای غیر کتانی ساخته می­شود، بطور بی ربط کتان نامیده می­شود. بطور کلی چنین الیافهایی نام مخصوص خودشان را دارند، برای مثال نخ پنبه ظریف به سبک بافت کتان  Madapolam  نامیده می­شود.

هنوز اصطلاح عمومی کتان، اغلب برای توصیف نوعی از بافته ها و حتی رخت کش بافت، منسوجات حمام، میز و آشپزخانه، که بطور سنتی از کتان درست می­شوند، استفاده می­شود. در گذشته کتانها به زیرپوشهای سبک مثل پیراهن، لباس خواب زنانه ، تیشرت، زیرپوش زنانه (کلمه ای که هم ریشه با کتان (linen)) ویقه جداشدنی پیراهن و سرآستین،که همه آنها بطور سنتی بدون کتان ساخته می­شدند گفته می­شد. لایه داخلی لباسهای مرکب ( به عنوان مثال ژاکت) بطور سنتی از کتان ساخته می­شد، از این رو کلمه lining (آستر) استفاده شد.

   منسوجات کتان از قدیمی ترین منسوجات در دنیا هستند: تاریخچه آنها به هزاران سال پیش بر میگردد. باقی مانده های کاه، دانه ها، الیاف ها، نخ ها و انواع مختلفی ازالیاف ها که به 8000 سال پیش قبل از میلاد مسیح بر می­گردد در منطقه مسکونی دریاچه سوئیس پیدا شده است.الیافهای کتان رنگ شده درغارهای ماقبل تاریخ در گرجستان گویای استفاده از الیاف کتان منسوج از گیاه کتان وحشی است که به 36000 سال قبل بر می­گردد.   پارچه کتان گاهی به عنوان پول رایج در مصر باستان استفاده می­شد.

esphoto_organic_cotton_clothing-504x334

مومیایی های مصربه عنوان نمادی از پاکی وسبکی و نشان ثروت در کتان پیچیده می شدند. بعضی از این پارچه ها، از نخ تابیده شده دستی ساخته شده اند، که برای زمانه خود بسیار ظریف است.اما در مقایسه با کتان مدرن امروزی  زبر هستند.

امروزه پارچه کتان معمولا پارچه گرانی است که به مقدار کمی تولید می­شود.پارچه کتان در مقایسه با پنبه و دیگر الیاف های طبیعی،  [1]staple (طول یک الیاف جداگانه) بلندتری دارد.

برای خرید و فروش با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس: 09169558627

ایمیل : akbar.z1351@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما