پارچه لباس کار ( پارچه کجراه )

پارچه لباس کار ( پارچه کجراه )

پارچه لباس کار ( پارچه کجراه )لباس کار به عنوان یکی از وسایل استحفاظی فردی مطرح می‌ باشد و کلیه کارکنان باید با لباس کار مناسب محل کارشان در آنجا حضور بعمل آورند.

پارچه لباس کار ( پارچه کجراه )

پارچه لباس کار ( پارچه کجراه )

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

عمولاً لباس کار به عنوان یک پوشش سراسری تنه ، دست و پاها را در مقابل شرایط محیطی حفاظت می‌ کند. ساده ترین شکل لباس کار در دو فرم ظاهری بلوز و شلوار یا کاپشن و شلوار (دو تکه) و نوع یکسره (بیلرسوت) می باشد.

پارچه لباس کار ( پارچه کجراه )

پارچه لباس کار ( پارچه کجراه )

 پارچه لباس کار باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟


جنس پارچه با توجه به شرایط کار و از نظر مقاومت در مقابل چروکیدگی نسبت به کار و همچنین عدم تولید الکتریسیته ساکن از مخلوط حدود ۷۰ درصد پنبه و ۳۰ درصد پلی استر ( در ادامه با این نوع از پارچه کج راه بیشتر آشنا خواهید شد ) و با توجه به شرایط اقلیمی و فصول مختلف در نظر گرفته شود. در شرایطی هم که احتمال سوختن لباس تحت تاثیر حرارت زیاد و یا ریختن پلیسه  ( در شغل جوشکاری ) وجود دارد از پارچه ای در تولید این لباس باید استفاده شود که ۹۰ درصد آن پنبه باشد.

به منظور استحکام بیشتر از پارچه با بافت کج راه با تراکم بالا (۲ تار و یک پود ) استفاده شود.

برای دوام پارچه در شستشو و ثابت ماندن رنگ آن و همچنین برای جلوگیری از آب رفتن پارچه از رنگ های راکتیو در رنگرزی پارچه استفاده شود.

طرح و رنگ لباس کارکنان بر حسب نوع سمت و کار در واحدهای مختلف به منظور شناسایی و ایمنی مورد نیاز انتخاب می شود.

پارچه کجراه


پارچه ترگال و کجراه یکی از نمونه پارچه هایی است که در بسیاری از کارگاه ها و تولیدی ها برای دوخت لباس کار ، منسوجات بیمارستانی و فرم مدارس استفاده می شود. نساجی های اصفهان از معروف ترین کارخانه های فعال در عرصه پارچه می باشند که تولید پارچه های کجراه و ترگال را به نحوه احسنت با نازل ترین قیمت تولید کرده و به فروش می رساند از آنجا که پارچه کجراه ، ضخامت و استقامت بالاتری نسبت به نوع ساده  آن دارد  درتولید پوشاک کار ، کاربرد فراوانی دارد. به همین دلیل به این نوع پارچه ، پارچه لباس کار نیز گفته می شود.

پارچه کجراه
پارچه کجراه ( پارچه کجراه )

پارچه کجراه

انواع پارچه کجراه:

پارچه های کج راه در درصد کتان با همان پنبه به کار رفته در تولید آنها متفاوت هستند و بسته به محیط کار از آنها استفاده می شود پارچه های کجراه اکثرا با ۲۰،۳۰،۷۰،۸۰ و ۱۰۰ درصد پنبه تولید می شوند.

پارچه کجراه سی هفتاد، دو نوع دارد که هر دو به عنوان ٧٠ – ٣٠ شناخته می شوند.

  •  پارچه کجراه ٣٠ در صد پنبه و ٧٠ درصد پلی استر

  •  پارچه کجراه ٧٠ درصد پنبه و ٣٠ درصد پلی استر

این نکته را در خرید حتما توجه فرمایید و مراقب رازهایی که تولیدی و فروشندگان پارچه به شما نمی گویند باشید.
بعضی کارخانجات این پارچه را با درصد ٨٠ – ٢٠ یعنی ٨٠ درصد پنبه و ٢٠ درصد پلی استر نیز تولید می کنند.
توجه فرمایید که گرماژ این نوع از پارچه به صورت میانگین بین ٣٠٠ تا ۴٨٠ گرم می باشد و در خرید با توجه به سفارش سازمان مورد نظر اقدام به تهیه پارچه کنید.

انواع پارچه کجراه

انواع پارچه کجراه

پارچه لباس کار ( پارچه کجراه ) هم می تواند خالص الیاف طبیعی باشد یا خالص الیاف مصنوعی و یا مخلوطی از هر دو.
اگر درباره مزایای الیاف طبیعی به خصوص پنبه بدانید مشخص است که هرچه درصد پنبه پارچه بالاتر باشد آن پارچه از مرغوبیت بیشتری برخوردار است.

همانطور که می دانید درصد پنبه هرچه بالاتر باشد تبادل حرارتی بدن با فضای محیط بهتر صورت می گیرد و به طبع آن انسان تعرق کمتری می کند.
پارچه کجراه پنبه ای بسیار در دفع پرتاب جرقه به لباس عکس العمل خوبی دارد و در صورتی که جرقه به لباس کارگر پرتاب شود به علت وجود پنبه از سوراخ شدن آن جلوگیری می کند.
برای لباس کارکنانی که در محیط های گرم به خصوص مناطق جنوبی فعالیت می کنند ، مجموعه های نفتی ، سایت های گازی ، جوشکاری ،  پالایشگاه ها ، سنگ بر ها  و … بهتر است از پارچه کجراه پنبه ای استفاده شود.

تفاوت میان پارچه ترگال و کج راه در چیست؟


یکی از تفاوت های ظاهری میان پارچه های کجراه و ترگال وجود خطوط مورب در پارچه های کجراه است که به راحتی قابل مشاهده می باشد. علاوه بر ظاهر پارچه ها که به نوع بافت آن ها مربوط می شود ، جنس الیاف ، میزان تراکم و طیف رنگی آن ها نیز سبب ایجاد برخی تفاوت های کاربردی میان کجراه و ترگال شده است.
پارچه ترگال با وزن ۲۴۰ گرم و پارچه کجراه با وزن  ۲۸۰ تا ۲۹۵  گرم به صورت نرمال ارائه می شود.

برای خرید و فروش انواع پارچه با ما در ارتباط باشید.

اکبر حقی زهابی

تلفن تماس :09169558627

تلگرام:t.me/parchehfrosh

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما