رازهای خرید پارچه با کیفیت و مقرون به صرفه

رازهای خرید پارچه با کیفیت و مقرون به صرفه

رازهای خرید پارچه با کیفیت و مقرون به صرفه

زمانی که برای خرید به بازار مراجعه می‌کنیم شاید همیشه نتوانیم به فروشنده اعتماد کنیم و تنها به راهنمایی‌های او جهت انتخاب جنس مورد نظر بسنده کنیم.اما رازهای خرید پارچه با کیفیت و مقرون به صرفه شاید بتوان به ما کمک کند .فروشندگان گاهی افرادی با دانش و تجربه کافی جهت راهنمایی و فروش هستند، اما شرایط همیشه به این شکل نیست. بنابراین بهتر است برای داشتن یک خرید خوب دانش و آگاهی خود را در ارتباط با انواع پارچه و کاربردهای آن بالا ببریم. از طرف دیگر، اطلاع از قیمت‌ها و عواملی که می‌توانند بر قیمت تاثیر بگذارند به ما در داشتن یک خرید هوشمندانه و مقرون به صرفه کمک می‌کند. در این مقاله به معرفی ویژگی‌های تاثیرگذار بر کیفیت و قیمت پارچه خواهیم پرداخت.

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت پارچه

پارچه لایه‌ای انعطاف پذیر، ساخته شده از نخ و الیاف طبیعی، مصنوعی و یا ترکیبی از این دو است. نحوه قرارگیری الیاف و نخ، نوع و جنس نخ، الگو و حتی میزان آلودگی بر خصوصیات کیفی محصول تاثیرگذار هستند. مهم‌ترین عواملی که بر  این خصوصیات کیفی اثر می‌گذارند در ادامه معرفی خواهند شد.

رازهای خرید پارچه با کیفیت و مقرون به صرفهنوع نخ

جنس‌های مختلف پارچه از نخ‌های متفاوت بافته می‌شوند. این نخ‌ها گاهی طبیعی و گاهی مصنوعی هستند. به طور مثال، نخ به کار رفته در کتان از نوعی گیاه علفی یک ساله به دست می‌آید، برای تولید حریر از نخ ابریشم، برای ماهوت از پشم گوسفند و برای کشمیر از پشم شتر استفاده می‌شود. این پارچه‌ها با درجه کیفی متفاوت در بازار عرضه می‌شوند. طبیعی است که هر چقدر ماده اصلی به کار رفته در بافت محصول مرغوب‌تر باشد تولید نهایی نیز دارای کیفیت بالاتر و در نهایت قیمت بالاتری نیز هست. به طور مثال، ساتن تهیه شده از ابریشم نسبت به ساتن تولید شده از الیاف مصنوعی کیفیت بیشتر و در نتیجه قیمت بالاتری نیز دارد. بنابراین در هنگام خرید باید به جنس محصول دقت کنید و در صورت تشخیص مصنوعی بودن بافت آن هزینه مواد طبیعی را نپردازید.

تراکم نخ

میزان نخ به کار رفته در بافت بر ویژگی‌های کیفی محصول تاثیر می‌گذارد. با افزایش حجم نخ محصول نهایی سنگین تر می‌شود و میزان پوشش آن نیز افزایش می‌یابد. با در نظر گرفتن تنها این ویژگی می‌توان گفت هر میزان نخ بیشتری برای تولید پارچه به کار رود ارزش کار افزایش می‌یابد و در نتیجه قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. برای اطلاع از میزان تراکم نخ، پارچه را با دو دست به آرامی به طرفین بکشید، در این صورت اگر تراکم آن پایین باشد تار و پود از هم باز شده و  شکل خود را از دست می‌دهند. اما اگر تراکم نخ بالا  باشد تار و پود به راحتی شکل خود را از دست نمی‌دهند. از این روش برای تعیین عمر پارچه نیز می‌توانید استفاده کنید. کاری که به اصطلاح پوسیده باشد به این شکل بسیار راحت پاره می‌شود.

تاب نخ

میزان تابش نخ بر خصوصیات کیفی محصول تاثیرگذار است. هر چقدر نخ تاب کمتری داشته باشد کار تولید شده حجیم، نرم و صاف‌تر است. تابش زیاد نخ باعث تراکم و زبری پارچه می‌شود. تاب بیشتر نخ با کاهش احتمال پرز دادن پارچه همراه است. میزان تابش نخ را با نگاه کردن به سطح مقطعی پارچه بررسی کنید.

برای خرید و فروش انواع پارچه با ما تماس بگیرید

اکبر حقی زهابی

تلفتن تماس : 09169558267

ایمیل :akbar.z1351@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما